skip to Main Content

Eetstoornis tips voor tijdens de feestdagen: voorkom je stress voor en tijdens de feestdagen!

We kunnen ons helemaal voorstellen dat met de feestdagen in aantocht, het stressniveau stijgt. Wanneer je anorexia, of een ander eetprobleem, met je meedraagt de feestdagen in, dan is dat verre van comfortabel. Maar gelukkig is er het een en ander dat je kunt doen om de stress niet te hoog op te laten lopen. Houd het zo chill en relaxed mogelijk voor jezelf en zorg dat je geen nachtmerries krijgt over de hapjes! Je weet wel, zo’n nare droom met wel 100 hapjes voor je neus die je op MOET eten. Je hoofd koel houden dus… is ons devies.

Hoe je dat doet? Ik geef je mijn drie beste tips in dit artikel.

Lees verder

Tip 1: Bekijk je visite eens goed

Door niet alleen te denken over: ‘Ik kan beter niet mee gaan op visite, dan word ik ook niet geconfronteerd met al dat eten’, ‘ze zullen me wel weer helemaal vol willen proppen’, ‘Wanneer kan ik al dit eten compenseren?’
Maar eens goed te kijken wie er voor je zit, zul je beseffen dat je meer aan ze hebt dan je denkt. Het zijn ook doodnormale mensen, misschien zelfs je familie! Behandel ze zo.

Niet zo zenuwachtig, je bent veilig! Dit is wat je wil doen: neem iemand in vertrouwen wat je gedachten, gevoelens en gedrag deze dagen zijn. Het uitspreken kan al verlichtend werken. Ook kan diegene helpen om te relativeren. Het zijn maar 3 dagen in een jaar.. Brengt ons meteen op tip 2.

Herken de symptomen van een eetstoornis

  • Kieskeurig zijn met eten
  • Angst om aan te komen
  • Laag of negatief zelfbeeld
  • Vertekend eigen lichaamsbeeld
  • Dwangmatig bewegen of sporten
  • Eetbuien afwisselen met diëten

Tip 2: Even een belletje vooraf doen

Soms maak je het in je hoofd groter dan het is; ‘Gaan jullie daadwerkelijk zoveel eten? Waar je ook gaat eten; vraag van tevoren naar het menu. Zo kun je gericht keuzes wat je wel en niet neemt. Waarschijnlijk valt het dan reuze mee!

Jij bepaalt uiteindelijk wat je gaat eten. En, mocht je niet willen schrikken van tussendoortjes, dan heb ik hier nog iets tofs voor je. Mijn e-book “Zo ga je om met tussendoortjes” download je hier gratis. Vergeet niet de tip hieronder nog even verder te lezen…

Gratis intake aanvragen

Herken de symptomen van een eetstoornis

Een eetstoornis zorgt dagelijks voor problemen. Er speelt meer dan alleen eten of niet eten. Iemand kan vastlopen vanwege vertekende gedachten over zichzelf. Hierdoor kan men te weinig of juist te veel gaan eten. Maar ook overmatig compenseren in de vorm van overgeven, diëten, laxeren of bewegen (sporten). Een eetstoornis is een verborgen probleem, wat je aan de buitenkant niet snel ziet of laat zien. Een duidelijk te herkennen signaal is vaak echter wel dat iemand kieskeurig omgaat met eten uit angst om aan te komen.

Tip 3: Wie zegt dat je de hele dag moet zitten met de feestdagen?

Je mag echt wel even een rondje wandelen. Vraag iemand mee en heb fijne gesprekken wat afleidt van de eetstoornisgedachten’. Of luister je favoriete muziek.
Veel prettiger om mee bezig te zijn, toch? Dan met zaken als; ‘Hoeveel zal ik moeten wandelen om deze kerststol te mogen eten?’ of
‘Als ik de hele dag moet zitten, mag ik echt niet veel eten s avonds…?’
Zorg ervoor dat je jezelf een beetje kunt afleiden, van al deze gedachten!

Deze eetstoornis tips helpen je stress voor- en tijdens de feestdagen te voorkomen: Esti aan het woord

Ervaringsdeskundige Esti weet er alles van hoe stress rondom eten de feestdagen kan verpesten. En dat is zo ontzettend zonde!
Wat maakte dat je vroeger wel kon genieten van deze dagen? Ik vond het gezellig samenzijn met familie altijd erg gezellig als kind. Tijdens mijn eetstoornis probeerde ik hier dan ook op te richten en de positieve kanten van de feestdagen in te zien….

Hi, ik ben Esti en weet zelf hoe het is. Ik genoot van mijn tienerjaren toen ik de eetstoornis tegenkwam, of eigenlijk; de eetstoornis zocht mij op. Ik stond volop in het leven, genoot van alles wat op mijn pad kwam en niets hield me tegen. Een sociale, spontane meid die altijd zichzelf mocht en ‘gewoon at wat de pot schaftte’ veranderde toen ik ging studeren.
Inmiddels ben ik genezen en help ik zelf als ervaringsdeskundige. Ik hoop dat je mijn tips om de feestdagen stressvrij tegemoet te gaan. En dat jij ondanks het eten dat als anorexia of andersoortig eetstoornis toch lastig is, gewoon geniet van de dagen.

Zou je het fijn vinden om nog meer tips van me te ontvangen? Neem contact op, dan kijk ik hoe ik je hiermee passend kan helpen!

Wil je meer weten over de opties en mogelijkheden? Kom via onderstaand formulier met me in contact en we maken vrijblijvend eens kennis.

Back To Top