skip to Main Content

Wat is er nodig om je eetstoornis te overwinnen?

Sinds enkele jaren ben ik actief als ervaringsdeskundige op het gebied van eetstoornissen. Zoals je begrijpt heb ik zelf een eetstoornis overwonnen, en heb ik me vervolgens opgeleid om mensen hiermee te kunnen begeleiden. Vanuit mijn eigen ervaring en de wetenschap hierachter deel ik graag met je wat er nodig is om een eetstoornis te overwinnen. Op die manier lees je niet alleen hoe je het zou moeten doen, maar ook wat mij erin heeft geholpen. Ik geef je tips in vier stappen zodat jij ook direct aan de slag kan gaan met je herstel.

Lees verder

Het selecteren van wat voor jou werkt

Zoals bij elk stappenplan is het goed om bij te houden wat jou helpt in je groei richting herstel. Niets is zo persoonlijk als de vraagstukken waar jij mee zit en op welke manier je die kan oplossen. Daarom is het goed om te weten dat het werken aan je herstel commitment van je vraagt. Vind je het zelf lastig om dit proces helemaal alleen gecommitteerd te doorlopen, schakel dan hulp in.

Herken de symptomen van een eetstoornis

  • Kieskeurig zijn met eten
  • Angst om aan te komen
  • Laag of negatief zelfbeeld
  • Vertekend eigen lichaamsbeeld
  • Dwangmatig bewegen of sporten
  • Eetbuien afwisselen met diëten

Beeld je eens in hoe je relaties, werk, school en familie weer meer aandacht van je kan krijgen

Het zonder controle en prestatiedrang sport gaan oppakken, klinkt voor jou misschien wel moeilijk. Toch is het belangrijk dat je het besluit hieraan vooraf maakt. Besluiten dus, om te stoppen de focus op de sport te leggen en de focus verplaatsen naar dat wat je leven ook zinvol maakt. Denk eens aan je familie, je school of andere zaken waar je graag weer meer tijd voor zou willen hebben…. Deze motivatie kan je helpen om wanneer je het sporten iets losser gaat nemen, te herinneren dat je daarnaast nog heel veel anders hebt waaraan je je mag toewijden. Waar je weer tijd en energie voor gaat hebben.

Gratis intake aanvragen

Herken de symptomen van een eetstoornis

Een eetstoornis zorgt dagelijks voor problemen. Er speelt meer dan alleen eten of niet eten. Iemand kan vastlopen vanwege vertekende gedachten over zichzelf. Hierdoor kan men te weinig of juist te veel gaan eten. Maar ook overmatig compenseren in de vorm van overgeven, diëten, laxeren of bewegen (sporten). Een eetstoornis is een verborgen probleem, wat je aan de buitenkant niet snel ziet of laat zien. Een duidelijk te herkennen signaal is vaak echter wel dat iemand kieskeurig omgaat met eten uit angst om aan te komen.

De 5 elementen die herstel mogelijk maken

In de basis zijn er vijf belangrijke elementen die herstel mogelijk maken. Ik kan me voorstellen dat je je herstel graag zo effectief mogelijk aanpakt. Toch raad ik je aan om naar je eigen lichaam te luisteren. Dit zijn de basiselementen:

  1. Bewustwording
  2. Acceptatie
  3. Hulp
  4. Omgeving
  5. Jezelf

Je eetstoornis overwinnen? Zo zet je deze vijf elementen in

Zoals je ziet behoeven deze vijf elementen wat meer toelichting:


● Bewustwording: Dit staat gelijk aan opmerken. Zo was ik zelf destijds op van de continue strijd in mijn hoofd en de isolatie van mijn omgeving, omdat ik het sporten voor liet gaan en de eetmomenten vermeed en de eetbuien prioriteit gaf. Hierdoor had ik een fulltime baan naast mijn werk, dat putte enorm uit. Toen ik dit echt in staat was op te merken ontstond er voor het eerst nieuwe ruimte. Ik vond het lastig want wat ik vervolgens moest doen, of hoe, dat wist ik nog niet. Net zoals de mensen die ik help, gold ook voor mij: deze fase is het begin van iets nieuws.


● Acceptatie: Door te erkennen dat ik een eetprobleem had, kon ik pas hulp vragen. Helemaal alleen redde ik het al 4 jaar eigenlijk niet om een gelukkiger leven te creëren en hiermee te breken.. dus blijkbaar was deze hulp nodig. Spannend… maar nodig.


● Juiste hulp: Niet zomaar hulp, maar iemand die weet waar dit probleem over gaat en je een veilige basis biedt waar je jezelf uit durft te spreken. Zoek dus naar mensen of instellingen die hierin goed passen bij jouw behoeften, dit is enorm belangrijk.


● Steunende omgeving. Mensen die mij een luisterend oor boden, maar af en toe ook tegen de eetstoornis (en mijn niet helpende gedachten) in gingen, zodat ik support voelde om door te zetten. Zoek de verbinding dus weer op met je omgeving en creëer deze veilige haven voor jezelf.


● Mijzelf. De hulpverlening kon pas kans van slagen krijgen toen ik echt mijn angsten achter het symptoom (eetgedrag) wilde en durfde aan te pakken. Ook ik heb geleerd mezelf te accepteren en liever te zijn voor mezelf. Meer rust en zinvolle keuzes maken hebben mij hierbij geholpen.

Aan de slag met je eetstoornis overwinnen, maar vraag je je af hoe te beginnen? Neem contact op met Esti Helpt voor een kosteloos intake gesprek. 

Lijkt het je prettig om aan de slag te gaan en zou je graag eens horen hoe ik je kan helpen? Als ervaringsdeskundige zou ik je vooral willen aanmoedigen even met me te bellen. Daarna kan je zelf bepalen wat jouw weg richting herstel wordt. Met of zonder mijn hulp. Vraag je gratis intake aan om te onderzoeken of mijn hulp bij je past!

Back To Top